Ako hľadať kvalitné potraviny

Rôzne škandály o tom, čo jeme ste iste postrehli aj Vy. Je prirodzené, že sa nechceme uspokojiť s touto predstavou a len čakať, kedy kontroly odhalia ďalšie svinstvá v našich jedlách. Ak sa však rizikám chceme vyhnúť, netreba sa spoliehať len na výrobcov. Tí v snahe predať siahajú neraz do podvodných praktík častejšie, ako by ste si mysleli. Ako teda ale nakupovať, aby sme seba a svoju rodinu nekŕmili odpadom, či umelými náhradami?

V prvom rade treba čítať etikety. Už samotný názov produktu Vám povie, či ide skutočne o to, čo hľadáte. Ak teda potrebujete maslo, nekupujte masielko, či len maslovú chuť. Napríklad aj maslo musí obsahovať najmenej 83 % tuku z kravského mlieka. Jeho náhrady sú zasa len z rastlinných tukov. Táto informácia prospeje aj tým, ktorí sú napríklad alergický na laktózu. V takomto prípade pokojne siahnite aj po náhradách. Dôležité však je, aby ste presne vedeli, čo kupujete. Podobne to funguje aj pri iných potravinách, ak teda hľadáte syr, neuspokojte sa napríklad so syrovým výrobkom.

Ak si rozhodnutím nie ste istí, určite treba čítať aj zloženie. Napríklad u mäsa a výrobkov z neho vie práve toto prezradiť o jeho kvalite viac, ako samotný názov. Tu nájdeme neraz množstvo výrazov, ktorým rozumie najmä chemik, no držte sa nasledovných pravidiel a nesiahnete vedľa.

Zhodnoťte dĺžku zoznamu, ktorý popisuje obsah výrobku. Čím dlhší, tým horšie, pretože je plný chémie a skutočne kvalitnej suroviny, ktorú hľadáte, má len veľmi málo. Dôležité je tiež, ktorá potravina, alebo jej zložka je uvedená na prvom mieste. Tej je vo výrobku najviac, a tak sa Vám už nestane, že v párkoch, namiesto hydiny nájdete len hydinový separát. V takomto prípade totiž jete len kože, kosti a množstvo umelých prísad.

Aj množstvo vody vo výrobku vie niekedy zaskočiť. Napríklad v mäse, či rybách byť musí, chráni samotný výrobok, no nemalo by jej byť viac ako 5 – 10 %. V opačnom prípade kupujete vodu, a to veľmi draho.

Pri mäsových výrobkoch sa orientujeme podľa obsahu mäsa. Ani to však nemusí byť vždy jednoznačné. Výrobca totiž môže uviesť zvlášť obsah chudého mäsa a zvlášť tuku. Ak teda výrobca uvedie toto číslo spoločne, má na prvý pohľad vyšší obsah mäsa. Pri výrobe však mohol použiť napríklad mastnú krkovičku, preto treba čítať aj obsah tuku v kolónke výživových hodnôt.